Welke stap is het spannendst in machinebouw: ontwerp, bouw, of transport? Ondanks dat het vervoeren misschien het simpelst lijkt, is dit ook de fase waar je het minste controle over hebt. Soms ben je overgeleverd aan het lot, of zelfs het humeur van een bezorger. Een enkele val of stoot kan verwoestend zijn. Hoe houd je dan zo veel mogelijk controle over het vervoer van jouw machine van A naar B? Dat bespreken we hier van A tot Z.
Om zo veel mogelijk controle te houden, hanteren veel (grote) bedrijven de standaardprocedure van een transportnorm. Frank Witt, Technisch Manager van GMT vertelt wat dat precies inhoudt. "In alle richtingen – horizontaal en verticaal – wordt vastgesteld hoeveel G-kracht de machine kan verduren. Daardoor kan bij transport rekening gehouden worden met valhoogte en het verplaatsen van het product." Daarbij houd je met zo veel mogelijk factoren rekening, al is dat soms onmogelijk. "We horen ook verhalen van bezorgers die hun handen zo vol hebben, dat ze kleine pakketjes vooruit schoppen met hun voeten." Dus nogmaals: hoe behoud je controle?
Wat je in ieder geval wil, is het getransporteerde apparaat zo veel mogelijk beschermen tegen deze omgevingsfactoren. Ook daar komen de rubberen dempers van GMT van pas. Je las misschien al eerder over het controleren van trillingen in de alledaagsheid van bijvoorbeeld treinverkeer, of ongewenste vibraties die het functioneren van machines hinderen… en misschien besef je het niet direct, maar ook transport is een ware thriller vol trillingen. Evengoed vibraties die gedempt kunnen worden.
"Wij kunnen berekenen wat de impact wordt van het vervoer op het apparaat", legt Frank uit. Vervolgens wordt de turbulentie van transport opgeheven door dempers met een bepaalde stijfheid, en op bepaalde locaties. Passend bij de afmetingen, de transportnorm en het zwaartepunt van de machine. Een lange kast met een zwaar gewicht bovenin wiebelt immers sneller dan wanneer dat punt onder in de kast ligt. "Die dempers liggen onder de krat waar het apparaat in zit. En soms worden er ook speciale pallets gemaakt waar de dempers in verwerkt zitten. Die biedt dan als ondergrond voor het vervoerde product." Toch ligt er dan nog een klein gevaar op de loer…
Wij geven kleur aan rubber
Voor nagenoeg elke situatie is een demper beschikbaar, maar de valkuil van ons hoofdbestandsdeel rubber: het is allemaal zwart. Daarom is GMT bezig met een leuke, unieke ontwikkeling. "Met deze ontwikkeling willen we in één opslag zichtbaar maken welk type demper er gebruikt wordt", vertelt Frank. Er kan namelijk met de beste bedoelingen een demper vastgesteld worden, maar wanneer de verpakkingsfabrikant net misgrijpt tussen alle gelijkvormige en -kleurige opties… dan gaat het alsnog mis. "Wij hebben bijvoorbeeld dempertype 6060 CF, zeer populair in de transportwereld. Inmiddels zijn daar negen uitvoeringen van, maar ze zijn allemaal zwart. Welke neem je dan?"
Daarbij gaat deze ontwikkeling ook een mooie, symbolische waarde hebben. Zoals wij al jaren zeggen, is rubber niet zo eenzijdig als het uiterlijk doet vermoeden. Zoals je vandaag weer kon lezen, heeft het oneindige mogelijkheden en toepassingen in de wereld (van trillingen). Alleen daarom al past een uniform uiterlijk niet bij zo'n veelzijdig goedje. Onze roep om waardering van rubber is dan ook, in tegenstelling tot trillingen, niet te dempen. Deze ontwikkeling moet daar symbolisch én praktisch aan bijdragen.
Wil jij meer weten over veilig transporteren van machines en de mogelijkheden van rubberen dempers? Neem eens contact op en laat je verbazen.