Zijn we op het juiste spoor? Met die vraag gaat GMT op 6 en 7 maart naar RailTech 2024 in Utrecht. Op dit kennisfestival komen de knapste koppen op het gebied van vervoer en infrastructuur voor treinen, trams en metro's bij elkaar. Onze Key Account Manager Jimmy & Technisch Directeur Leo zullen de honneurs waarnemen. Zij vertellen dan ook graag wat over deze beurs, en de rol van GMT in een unieke wereld.
Wat is Railtech 2024?
"Het is een beurs voor bedrijven die een bijdrage leveren aan de infrastructuur op het gebied van aanleg, onderhoud en revisie Het gaat daarnaast ook over de voertuigen die gebruik maken van de infrastructuur", zegt Leo. "Het gaat over de uitdagingen waar we voor staan en de ontwikkelingen voor de toekomst. Daar zitten hele theorieën achter." Dit festijn trekt meer dan 8500 bezoekers uit meer dan 100 verschillende landen. Daarnaast komen twee werelden samen, vertelt Jimmy: "Aan de ene kant heb je de voertuigen van bijvoorbeeld de NS, anderzijds ProRail die over de infrastructuur gaat."
Tijdens de tweedaagse beurs zijn er modellen van voertuigen, rails en innovaties op beide gebieden te zien. "Er worden ook sessies gehouden en workshops gegeven. En je kunt van onderdelen zien hoe het mechanisch in elkaar steekt. Er wordt veel kennis gedeeld", zegt Leo. Dat is maar goed ook, want de beurs staat volgens Jimmy ook voor verbinding. "Voorheen zag je dat NS en ProRail beide voor zichzelf werken aan dezelfde oplossing. Tegenwoordig begint dat steeds meer samen te komen. Dat is een mooie ontwikkeling." Maar wat is dan precies het doel van GMT op RailTech?
Wat doet GMT op RailTech 2024?
"In de afgelopen jaren hebben wij een demper ontwikkeld, de hydrolager", legt Jimmy uit. "Die vermindert druk op de wielassen van het voertuig, waardoor het spoor minder slijt." Omdat deze oplossing voor zowel voertuig, als infra gunstig is, verbindt het de twee domeinen als een wisselspoor. Daarom heeft GMT een plek op de beurs, zegt Leo. "Trillingen en geluid rondom de rails is nu een hot topic. En trillingen controleren, dat is onze tak van sport."
GMT wil zich laten zien, geeft de Technisch Directeur aan. "Onze uitdaging is laten zien wat er allemaal mogelijk is met rubber. Bij GMT hebben we 3.500 verschillende soorten rubber compound ontwikkeld. We willen samen met andere partijen onderzoeken of we andere rubber-metaalsamenstellingen kunnen toepassen op bestaande ideeën. Door de hogere demping krijg je dan minder geluid." Toch is dat nog niet zo eenvoudig. "Een andere compound kan een wereld van verschil maken, maar het is lastig uit te leggen. In elke tak van industrie moet je bewijzen wat rubber kan doen. Voor de buitenwereld is het gewoon zwart spul. Er zit een hele wereld achter. Die willen we graag laten zien"
Een vreemde eend in de bijt
Daarvoor hebben de heren iets leuks bedacht. Wie op de beurs langskomt bij GMT ziet drie verschillende pilaartjes staan, met de afmetingen van een estafettestok. Eentje gesteund door een metalen veer, en twee met een rubberen ondergrond. "Die met de metalen veer blijft maar dansen. Dat houdt niet op", zegt Leo. Maar als hij de eerste rubberen pilaar een flinke wiebel geeft, gebeurt er wat. De eerste schommel reikt even ver als die van de metalen veer, maar daarna komt de pilaar al snel tot stilstand. Pilaar nummer drie heeft helemaal geen zin om te dansen: direct zorgt het rubber dat de beweging wegvalt. Een mooi voorbeeld hoe je demping kunt realiseren met speciaal rubber.
"Dat komt door de samenstelling van het rubber. Pilaar twee wordt al gedempt, maar pilaar nummer drie valt direct stil door een nog hogere demping. Zo kun je laten zien wat het verschil is tussen rubber, en rubber", zegt hij met een knipoog. Het aanzicht van de dansende paaltjes doet niet meteen aan treinen denken, maar volgens Jimmy spreekt dat in het voordeel van GMT. "Infrastructuur is niet onze core business, dat is voertuigtechniek. Omdat wij een vreemde eend in de bijt zijn, denken mensen al direct: wat doen jullie hier? Vanuit daar krijg je interesse", zegt hij. En van interesse komt bewustzijn.
De heren kijken uit naar weer een leerzame en vruchtbare beurs. Alhoewel er ook een intern doel geldt. "Ik loop al een x aantal jaren mee", zegt Leo. "Het is de bedoeling dat Jimmy dat over gaat nemen en zich meer gaat bezighouden met de railvervoer en infra. Dit is ook een netwerkbeurs. Dus is het goed om de mensen die we kennen, en nog gaan leren kennen, direct voor te stellen aan Jimmy." Zo wordt RailTech 2024 ook een beurs waar Leo het estafettestokje doorgeeft.
Wil jij weten wat GMT nog meer kan met rubber? De mogelijkheden zijn eindeloos. Neem gerust contact op.