Salesdeskundige Daniel Born ziet GMT én zichzelf groeien dankzij onderling vertrouwen

Er kan veel veranderen in vijftien jaar. Niet alleen de verkoop van trillingsdempers gaat sneller en efficiënter, ook klantbeleving komt steeds hoger in het vaandel te staan. Daniel Born, sales representative bij GMT, merkt wat je teweeg kunt brengen met onderling vertrouwen.

GMT heeft zich sinds 2010 sterk ontwikkeld. Klantgericht zijn is altijd belangrijk geweest, maar vroeger kon dat nog wel eens doorslaan in ‘klantgezwicht'. Born begint met een voorbeeld. "Orders moesten vroeger meteenc verstuurd worden, ook als ze eigenlijk al te laat op de dag binnenkwamen. De werkdruk werd daar voor GMT zelf ook zwaarder door. Nu voorkomen we dat door in gesprek te blijven met de klant.

Born zit al ruim twintig jaar in het salesvak, maar is bij GMT nog relatief nieuw. "Ik ben hier in 2022 begonnen en eigenlijk voelde het meteen als thuis. Het gebouw is gelijkvloers en iedereen voelt ook gelijk. Als ik ergens tegenaanloop bij de financiën of een klant, kijken we er samen naar. Je loopt makkelijk bij elkaar naar binnen. Zelfs bij de directie heb je die drempel niet. Je voelt dat je samen met iets moois bezig bent."

Meer dan alleen verkoop

Ook bij klanten is dat contact van grote waarde. "Ik zit zelf op de binnendienst, maar er is altijd ruimte om met collega's mee op bezoek te gaan. Soms weet je bijvoorbeeld even niet hoe je bepaalde orders het beste kunt aanpakken. Als je dan met klanten praat en ziet hoe ze te werk gaan, snap je elkaar ook beter. Een product wordt zo ook meer dan alleen iets wat je verkoopt. Dat is mooi om te merken, ik haal daar veel voldoening uit."

Vanuit de klanten werkt dat net zo, vertelt Born. "Het is belangrijk dat bedrijven weten wat ze aan je hebben. Dat je de expertise hebt om snel een probleem op te lossen en daar altijd voor paraat staat. We willen bekend staan als een organisatie die meer doet dan alleen orders verwerken. We laten niemand in de kou staan."

"Elke organisatie heeft z'n eigen behoeftes en vaste kanalen", legt Born uit. "Vaak is het dan lastig om van zo'n koers af te wijken. Klanten zijn ook niet dom. Ze proberen zelf al te kijken waar ze het beste hun producten vandaan kunnen halen. Je moet daar snel op kunnen reageren. Persoonlijk contact vind ik daarbij heel belangrijk. Onze toegevoegde waarde ligt bij het ontzorgen."

Elkaar versterken

In 2010 waren alle klanten nog even belangrijk, maar anno 2025 werkt dat toch anders. Alle klanten zijn belangrijk, sommige klanten het belangrijkst. "Je vaste klanten verdienen meer aandacht", vertelt Born. "Zodra je een mooie band hebt en je merkt dat een bedrijf loyaal is, wil je zelf ook graag harder rennen om iemand te kunnen helpen. Op die manier versterk je elkaar."

Klantbeleving is dus een groeihefboom, benadrukt GMT. "Een aantal vaste klanten vindt het bijvoorbeeld fijn om elke maand een overzicht te ontvangen van de producten die we op voorraad hebben", zegt Born. "Zo kun je samen vast kijken of er eventueel een probleem kan ontstaan en daar proactief op handelen. Zulke samenwerkingen zijn voor beide kanten heel fijn."

In de drie jaar die hij nu bij GMT zit, is Born op een andere manier naar zijn werk gaan kijken. "Ik hoop in de toekomst verder door te groeien naar de buitendienst, om meer van dat contact te hebben. GMT heeft dat bij me aangewakkerd. Je wordt actiever betrokken bij het hele proces. Leuk om te merken dat ik daar zelf ook wat extraverter door ben geworden."

Bekijk meer artikelen

© GMT Benelux 2025 | Algemene Voorwaarden | Terms and Conditions | | Design and creation by Appart