Geen harde bewegingen meer bij wissels of bochten, maar een soepele rit van begin tot eind. Treinen, trams en metro's zijn de afgelopen twintig jaar een stuk comfortabeler en technisch complexer geworden. Dat is niet alleen fijn voor reizigers, maar ook zeker voor vervoerders.Railway-experts Paul Vissers en Jimmy Withoot leggen uit hoe belangrijk een goede vering is.
"Ik hou van alles wat beweegt en rijdt", vertelt Paul, technisch Railway-specialist bij GMT. "Voordat ik hier kwam werken, sleutelde ik als hobby al aan antieke treinen van het Spoorwegmuseum. Ik kan dagenlang bij een stoomlok staan. Het gevoel voor die techniek trek je dan een beetje door in het moderne materieel. Hoe werkt dit, hoe zit het in elkaar en waarom is het zo bedacht? Die achtergrond, dat is wat mij trekt."
"Die passie is door mij door de jaren heen ontstaan", reageert Jimmy, die als key accountmanager de schakel vormt tussen productie en klant. "Het geeft een bijzonder gevoel om in een werkplaats te staan, oog in oog met een trein, tram of metro. Vooral als je weet dat jouw onderdelen daarin zitten. Als ik nu op een treinperron sta met mijn kinderen, laat ik ze trots zien waar onze luchtbalg zit, haha."
Nauw contact met vervoerders
Zodra het over treinen gaat, zijn Jimmy en Paul twee handen op één buik. Het duo gaat geregeld samen op pad om nauw contact te houden met verschillende vervoerders en producenten. "We proberen dan ook eigenlijk altijd een rondje werkplaats te doen", zegt Paul. "Je spreekt de monteurs, ziet wat ze doen, loopt onder het voertuig door en bekijkt hoe de werkplaats erbij ligt. Zo krijg je een goed beeld van een organisatie en kun je makkelijk technische vragen beantwoorden."
Vervoerders willen hun ritten dan ook tot in de puntjes perfectioneren. Kon een coupé vroeger nog wild heen en weer schokken, tegenwoordig lijk je eerder over de rails te zweven. "Beweging is energie en dat moet ergens naartoe", legt Paul uit. "Met rubber-metalen onderdelen kun je die wegleiden in de richting die je wil. Die vering is fijn voor het comfort. Maar het uitgangspunt is vooral veiligheid."
Een trein wordt elke drie maanden naar binnen gehaald om te inspecteren of alles nog in orde is. "Je wil dat het voertuig in optimale conditie blijft", vertelt Jimmy. "Maar als de rubber-metalen onderdelen niet goed op orde zijn, kan het gebeuren dat je eerder aan het werk moet dan gepland. Voor onderhoud aan andere delen moet je dan later nóg een keer naar binnen. Dat kan dus een stuk duurder uitpakken."
Slim omgaan met onderhoud
"Wij willen dan ook zo breed mogelijk kijken", gaat de key accountmanager verder. "Als er één onderdeel moet worden vervangen - bijvoorbeeld door schade of overmatige slijtage - kijken we ook meteen of er binnen dezelfde onderhoudsbeurt nog meer aangepakt kan worden. De levensduur van een bepaald type rubber is daarbij belangrijk. Een onderdeel gaat soms langer mee dan je verwacht. Daarom hebben we ook speciale restlevensduurtests. Zo kun je een onderhoudsmoment preciezer bepalen en kunnen klanten flexibeler plannen."
Nederland is geen makkelijk land als het aankomt op demping, vertelt Paul. "Onze bodem is heel uiteenlopend. Een trein die van Amsterdam naar Venlo rijdt, komt bijvoorbeeld veen, klei en zandgrond tegen. Bij de harde ondergrond van Venlo wil je een wat stijvere vering hebben, maar in Amsterdam zou je daarmee juist door elkaar worden geschud. Dus je moet iets doen in je rubbersamenstelling om over het hele traject kwaliteit te kunnen houden."
GMT ontwikkelt dan ook rubbersoorten ‘from scratch', specifiek voor de railway-sector. Per draaistel kunnen er op verzoek zelfs exacte pakketten worden samengesteld om precies aan wensen van vervoerders te voldoen. Extra handig daarbij zijn de korte lijntjes met GMT in Duitsland, waar honderden specialisten zich storten op het bedenken en produceren van trillingsdempers.
Paul: "Als er technische problemen zijn, is het fijn om die originele ingenieurs te laten meekijken. Een oorzaak kan bijvoorbeeld in de productie of zelfs in het ontwerp zitten. Vervoerders wordt verder nog de mogelijkheid geboden om een keer mee te kijken in de Duitse testcentra en fabrieken, zodat ze echt snappen hoe hun onderdelen tot stand komen. Dat werkt ook positief op de vertrouwensband."
De Duitse en Nederlandse tak van GMT werken al bijna 40 jaar samen, vertelt Jimmy. "We zijn weliswaar twee losse bedrijven", zegt hij. "Maar eigenlijk voelt het alsof we onder hetzelfde dak werken. Prettig voor onszelf en ook zeker voor onze klanten. Hoe meer expertise je kunt bieden, hoe beter."