Wat is er nog spannender dan een machine ontwerpen? Zelfs nog zenuwslopender dan de eerste testrit? Dat is het vervoeren van de machine. Alsof je jouw kind voor het eerst, helemaal alleen, de wijde wereld in stuurt. Op papier een eenvoudige lijn van A naar B, kan in de praktijk allerlei moeilijkheden meebrengen. Als verzender, of ontvanger, kun je slechts het kind voorbereiden, de vervoerder vertrouwen, en op een goede afloop hopen. Hoe zorg je met minimale invloed dan voor een vlekkeloze rit?
Wat kan er onderweg misgaan?
De machines en onderdelen van tegenwoordig worden steeds geavanceerder, gecompliceerder, maar daarmee ook kwetsbaarder. Met een sterke verpakking en duidelijke instructies bereid je de betrokken partijen goed voor. Alleen heb je dan nog geen invloed op de turbulentie in een vliegtuig, het noodweer op zee, of zelfs de menselijkheid van de laders en lossers. En na al die kilometers, met al die betrokkenen, wie is dan de schuldige wanneer het misgaat?
Wat je in ieder geval wil in deze situatie, is dat niemand kan twijfelen aan de voorbereiding. Duidelijke instructies voor vervoerders, laders en lossers nemen wat risico weg. Zelfs dan wil je echter extra verzekering inbouwen. Tegen valschade, of de hevige trillingen van een turbulente rit. Waar zit dan het geheim voor het vertrouwen in een goede afloop? Die schuilt diep in de verpakking. Met de juiste verpakking verandert machteloos hopen in zelfverzekerd afwachten, tot de machine of het onderdeel volledig functionerend op de bestemming aankomt.
Een verpakking die verschil maakt
Een verpakking, zoals een kistje, krat of zelfs container, biedt bescherming tegen een hobbelige weg. Maar, wat als de omstandigheden verergeren? Dan heeft de verpakking een hulpmiddel nodig. En grappig genoeg, is dat hulpmiddel veel kleiner dan de verpakking, of het apparaat dat het beschermt. Voor de machine is het zelfs een (oude) bekende: de rubber-metaaldemper. Op eenzelfde manier als de trillingen in een actieve machine worden gedempt, kunnen soortgelijke dempers trillingen, verschuivingen en zelfs klappen opvangen tijdens het vervoer.
Groot of klein, nodig of ongewenst, bij beweging ontstaan trillingen. Deze kunnen dus, tot zekere hoogte, gecontroleerd worden. Is dat dan niet extra gedoe voor een klein risico? Nou, dat is het dragen van een autogordel ook. Maar als het dan misgaat, ben je dankbaar voor de gordel. Wij zien dempers in verpakkingen als een kleine investering, voor een klein risico, maar met onmeetbare winsten. Dan is het natuurlijk wel belangrijk dat de dempers hun werk zo goed mogelijk doen.
Voor elke situatie
De functie van de dempers wordt op maat gemaakt door simulatie. Een kettingbotsing, een val van de heftruck, het deinen van hoge golven. Iedere (nodige) situatie wordt nagebootst. Dat betekent niet dat onze V.I.P, de machine tegen alles wordt beschermd. Het betekent wel dat de limieten van bescherming worden gemaximaliseerd. Dit biedt verzekering voor 99% van de gevallen. Geen machteloosheid meer, maar vertrouwen. En tegen die aardbeving of orkaan, kun je echt alleen maar hopen.
Wil jij meer weten over effectieve demping binnen verpakkingsmateriaal? Neem dan eens contact op. Wij zijn voorbereid op hevige trillingen van onze bedrijfstelefoon en verpakken deze boodschap graag op maat voor jouw probleem.